2012. február 27.

Ami tegnap kimaradt- az elméleti cukrász oktatás


Tegnap direkt nem írtam az elméleti oktatásról, de a mai impulzus után úgy döntöttem mégsem hagyom szó nélkül.
Ha valaki egy kicsit is képben van a magyar (cukrász) oktatási rendszerrel, akkor már alapból nem számít túl sok jóra. Ergó tudja, hogy sok mindent tanulni nem fog, a lényeg a papír.
Azért ennek ellenére az ember csak reménykedik... Nem érdemes!
Mostmár annyira sem ,mint régen, hiszen közben megváltozott az okj-s szabályzat is. Ez azt takarja, hogy átjárhatóak lettek a szakmák, így ha beiratkozol egy cukrász tanfolyamra, már nem csak cukrászatot tanulsz, hanem szakács és pincér szakmát  ugyanúgy. Hurrá! Persze a 10 hónap maradt... ami önmagában is nevetséges idő egy szakma megtanulására(bár ilyen színvonalon szinte mindegy is mennyi idő). De gondoljatok bele, eddig tanulta az ember csak a cukrász szakmát 10 hónapig, mostmár tanul ugyanannyi idő alatt 3-at. Jó,nem akarok ferdíteni kb. 2 hetente van egy cukrászismeret óra, erre szakácsok és pincérek nem járnak be-ennyi a specifikáció.
De nagyon fasza,mert tanítanak idegen nyelvet is, anélkül a mai világban ugye... Csak hogyan? Ma konkrétan az angol tanár kijelentette, hogy arról ne is álmodjunk, hogy ő akárkit is meg fog tanítani angolul, ilyen óraszámban lehetetlen... Első körben megtanuljuk az i am, you are-t , majd lesz pár recept, és pár szó, amit be kell szépen magolni, aztán csókolom. De jó fej volt a nő, mert megkérdezte ki tud angolul. Amikor feltettem a kezem, megkérdezte,hogy akkor meg minek jöttem be... úgyhogy eljöttem. És közben elgondolkoztam, hogy akkor minek van egyáltalán angol óra. Mire mész vele ha tudsz x receptet angolul... azt már nem is kommentálom,hogy miért kell egy cukrásznak megtanulnia angolul pl. a marhapörkölt receptjét.

És amikor szidjuk a magyar cukrászdákat, meg csodálkozunk, hogy mennyi kritikán aluli cukrászda van-nem kell csodálkozni! Ilyen oktatás mellett? Amikor már az évnyitón elhagyja a tanár száját az a mondat,hogy egy cukrász terméknek  főként eladhatónak kell lennie, nem feltétlenül finomnak...


Ha érdekel a cukrász szakma, bővebben írtam a témáról még itt is:
 A cukrász szakma rejtelmei -5 részes sorozat


23 comments:

Dina írta...

Jól látod a probléma gyökerét! Én is okj-s cukrászra mennék, de annyira tudom, hogy ugyanaz lesz, mint a pincér tanfolyamon... :/ Ez a rengeteg "iskola" csakis a pénzre hajt, cserébe kinyomtatnak egy papírt neked, és nagyívben tesznek rá, hogy néhányan igenis hivatást szeretnének. Nekik az már mindegy. Így kell tönkretenni a valódi szakágat, a cukrászipart. (Mindenkitől elnézést, aki szívén viseli a cukrászatot, ők természetesen kivételek, de tudjuk, hogy nem ez az általános.)

Elrenor írta...

Hova jársz? Nagyon OKTÁV-osan hangzik. Hasonló tapasztalataim vannak. Amikor az elméleti tanárnő a legyezőtortát málnás tejszínkrémmel készíti, simán egymásrapakolt piskótalapokból, ott már valami nagyon nem stimmel, meg mikor arról beszélünk, hogy hogyan is készítsünk sajtkrémet sajt nélkül. Háát, csak azért nem mentem el, mert nem lett volna meg a kötelező óraszámom. A tanárnő által összeállított "tankönyvban" annyi helyesírási hiba volt, hogy teljes bekezdések voltak értelmezhetetlenek. Az egyetlen használható, amit megtanultam, az az excel-ben a sütikalkuláció. Amit persze már gimiben is tanultam de akkor annyira nem foglalkoztaott a dolog :P
Szóval együttérzek.
Mondjuk akkor még nem volt ez a szakácsos-pincéres összevonás, csak a modul-rendszer, tehát ha már egy szakács OKJ-n levizsgáztál élelmiszerismeretből (ajánlom tankönyv beszerzését antikváriumokból, by the way, mert az órából nem marad meg sok, én pl. megtanultam, hogy mennyire jó a Tatai Stop-cukrászda mákosgubatortája... tízszer), akkor a cukrásztanfolyamon már nem kell elvégezned. Éljen.
280 órát kell ledolgozni gyakorlati helyen, sok helyen meg simán beírják, anélkül, hogy bejárt volna a tanuló. De 280 óra? Könyörgöm, mit lehet ennyi idő alatt megtanulni? Vagyis nem megtanulni, hanem... elsajátítani, szakmai szintre fejleszteni..? Hát sokat nem. A 3 éves képzéseseknek 3000 óra kötelező, legalábbis régen ez volt. És legalább egy helyváltással...
Szóval sok sikert és kitartás :)

Judyt írta...

Barátnőmmel terveztük, hogy hobbiszinten, a fejlődés miatt, meg akkor már ha lehet, nem árt róla egy papir is, beiratkozunk egy cukrászképzésre... Hát ezek után asszem jobban járok, ha a netet böngészem, vagy elmegyek vmi alakalmi tanfolyamokra, ahol talán kapok is valamit a pénzemért :/ Egyébként nekem lakberendezős tanfolyammal volt hasonló tapasztalat, igaz, az távoktatás volt, de gondoltam ha megírom a kérdéseimet a házibeküldéskor, akkor majd a tanár válasz... de semmi. A kijavítás is annyi volt,hogy pipa, de semmi észrevétel, amiből fejlődni lehetne...

Orsi írta...

Dina, igen, ugyanígy látom én is.

Elrenor, Intertravel,Dobos. Nekem még nem volt gyakorlatom,de már mondták hogy számítsunk ilyenekre. Cukik szólnak előre, hogy nehogy meglepődjünk...
Nálunk mondjuk 700 óra gyakorlat van és ajánlják ők is a váltást. Bár a 700 óra csak elméletben van,mert a végén nem kell óra számot írni sehova.

Judyt, neee! Ezt csak tényleg annak akinek kell a papír.

Hát úgy látom mindenkinek hasonló tapasztalatai vannak...nocomment

Lora írta...

Ooo, én is az Intertravelbe jártam. Ugyan akkor még nem vonták össze a három szakmát, de ezt leszámítva ugyanez volt a lényeg...
Az órák javán arról volt szó, hogy a cukrászdában az a lényeg, hogy szép legyen és eladható a készítmény, otthon gondolkozhatsz azon is, hogy mitől lesz finom.
Arra jó lesz ez a képzés, hogy kapsz egy papírt a végén (mert hidd el, mindenképpen kapsz, nálunk a 0 konyhai tudással rendelkezőknek is sikerült hozzájutni), de ez után minden rajtad fog múlni.
Egyébként, ha bármi segédlet kell, szólj, maradt pár dolog a gépemen :)

Orsi írta...

Lora, igen és az baj,hogy bármelyik képzést választod, midenhol ugyanez van :(
Segédleteknek nagyon örülnék! :)

Csenge írta...

Tudod Orsi már meséltem, itt vidéken milyen siralmas a helyzet.. Igaz, amíg két éves képzésbe jártam, volt néhány lelkiismeretes tanárom (élelmiszer ismeretből például kimondottan izgalmas óráink voltak), de még ez sem tart vissza tőle, hogy átiratkozzak fizetősbe.

Az a baj ugye, hogy most már számomra is a papír megszerzése lett a cél, minél gyorsabban, minél kíméletesebben a gerincemnek... és mivel itt Szegeden a külsős gyakorlati helyek 90%-a trágya (Pesten legalább a cukrászdában tanulsz valamit, hiába legalja a suli..), én biztosan nem fogok terrorban szenvedni két évig. De tudod, ezt kiveséztük múltkor... :(

Csenge írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Csenge írta...

És egyébként éppen ezt mondtam Anyunak a minap - nem az OKJ-s tanfolyamtól lesz valaki eredményes, tehetséges cukrász. Minden tőled függ, hogy milyen plusz kurzusokra jársz el, esetleg csereprogrammal kijutsz külföldi mesterképzésekre... Sajnos a legtöbb szakmabelinek erre nem adatik pénz.

Csak egy kis ízelítő, a müncheni suli mestercukrászatáról: 7500 € a képzés (mi egy ilyen órára ülhettünk be, és már ott is rengeteget tanultunk). A pénz nagy részét pedig a folytonos megújulásba, a kiváló alapanyagokba és egyáltalán a fejlődésbe fektetik. Csak az új szárny 99 millió euróba került. Kellemes a légkör, korszerű, hihetetlen sokrétűek az órák. De fogok erről majd írni a blogomon is, már egy ideje tervezem!

Orsi írta...

Csenge, ne is tartson vissza!
Igazából ez nekünk nem sokat számít, mert aki tényleg elszánt és tényleg tanulni akar-és mi ugye akarunk,az meg fogja találni a lehetőséget rá. Csak a többség az nem olyan mint mi, de ők is ugyanúgy cukrászok lesznek...Mo.-n ilyen cukrászok fognak kikerülni, így lesz a sok 250 ft-os dobos torta. Inkább ez háborít fel.Meg még egy csomó következményét látom ennek a fajta oktatásnak,de órákig tudnék róla még elmélkedni...
DE téged meg magamat sem féltem mindettől függetlenül.

Orsi írta...

Hát igen ilyen okj-s képzésektől tuti nem.És ezt tudtam is az elején is, csak mikor benne vagy az ilyen szintű lehúzásokban, akkor kicist jobban kiakadsz. Mert lehetne máshogy is csinálni-mint pl amit te is mondasz Németországban. Csak itt még a lehetőség sincs meg, hogy válasz akár egy drágább képzést,csak adjanak valami plusz tudást.
De igen, legalább nekem van jó gyakhelyem, ahol kompenzálhatom a tudáséhségemet :D:D
BOnyolult kérdés...

Pocak Panna írta...

Ahogy olvastam, amit írtál és közben jobbra pillantgattam és néztem a kreációidat, hát... el sem hiszem, hogy neked még kell a papír?! Főleg, hogy ilyen okj-s valalmi...
Bármit is teszel, abban biztos vagyok, hogy amint kilépsz a nagy betűsbe nagy neved lesz, mert nagyon tehetséges vagy. Addig meg szorítsd össze a fogad és tedd, amit tenned kell, hogy minél előbb léphess. És semmiképp ne hagyd abba a blogot, vagy ne lassulj vele - ha tudsz - mert őrületesen jókat és szépeket csinálsz. Cukrászdákban nem látni ilyen remekműveket!

Orsi írta...

Köszönöm Panna, azt fogom tenni :)
Papír meg kell mert másképp nincs fizu... :S

zand írta...

Sziasztok,
ne haragudjatok,hogy így ismeretlenül belekotyogok,de sajnos én is ugyanebben a cipőben járok.
Tavaly beíratkoztam, egy 1 éves képzésre, ami annyira színvonal alatti volt, hogy csak kidobott pénz volt az ablakon, tudás semmi, ezért ezt be sem fejezetem. Most ősszel viszont beíratkoztam egy másik képzésre (Ring Szakképzőisk.), ami két éves és viszonylag kedvező áron van. Nem azt mondom,hogy elégedett vagyok ,mert az elméleti képzés a tankönyv felolvasán nem igazán terjed túl sajnos, ellenben nagyon szuper tankonyhájuk van ami ad némi reményt, hogy két év alatt a papíron kívül egy kis tudásra is szert tehet a lelkes cukrász tanonc.Elvileg minden szombaton tankonyhai gyakorlat van, bár a külsős szakmai gyak. itt valami végképp nevetséges óraszámban van megadva. Szóval aki ilyenen töri a fejét annak ajánlom ezt a lehetőséget!
..ha esetleg kérdezhetnék, neketek hol sikerült gyak. helyet találni?
üdv, zand

Dóra írta...

Annyira de annyira igazad van... Sajnos ezt tapasztaltam én is.

Orsi írta...

Zand, én a Souffléban tanonckodom most, jövő hónaptól meg a New York kávéházban. :)
Te merre?

zand írta...

Sajnos egyenlőre még sehol, igazából nem tudom,hogy hogyan tudnék bekerülni egy-egy helyre, mert ebben az iskola sajnos nem ad segítséget...
Szóval maximum az iskola vagy a saját konyhánkban élhetem ki magam..:D Pedig már nagyon kíváncsi lennék,hogy mennek a dolgok valójában..

Orsi írta...

Ha Érd nem probléma,akkor lehet hogy tudnék neked ajánlani egy helyet

zand írta...

Vidéken lakom, Budapesttől nem messze, de épp Érddel ellenkezőleg..Sajnos az utazás szempontjából biztos nem opció.
Hamár abban tudnál esetleg tanácsot adni, hogy neked,hogy ment a gyakrolati hely találás, már az is nagy segítség volna!
Egyébként nagyon szépséges dolgokat készítesz, mióta gyakorlod a sütizést? Mert nagyon írigylésre méltók!

Orsi írta...

Köszönöm :))
Írj egy mélt és akkor mesélek.blogkiskanal@gmail.com

Névtelen írta...

Azt hittem csak az a tanfolyam ennyire színvonaltalan amire én jelentkeztem, de akkor "megnyugodtam". Nálunk sok dolgot azért nem tanítanak mert nincs hozzá megfelelő eszköz. Nevetséges. A hozzávalók minőségéről már ne is beszéljünk.

Névtelen írta...

Szisztok! Én is most tervezem hogy beiratkozok az Oktávhoz cukrász képzésre, ami elég drága de sajnos Pestre feljárni nem tudok.Tényleg csak pénzkidobás lesz az egész? Tudom hogy sokat nem lehet tanulni, de papir nélkül nem fognak felvenni sehova sem. Pedig nagyon szeretnék ebben a szakmában dolgozni.

Ági írta...

Sziasztok!
Zand, nagyon érdekelne a ring-gel kapcsolatos tapasztalatod, gondolkozok az oda való jelentkezésen. Tudnál nekem írni egy üzit az agnes.pokoraczki@gmail.com-ra, hogy tudjam az e-mail címedet?

Köszi, Ági

A blogon megjelenő összes tartalom szerzői jogi védelem alatt áll.. Üzemeltető: Blogger.

© Kiskanál, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena